5 redenen waarom marketeers het potentieel van TikTok moeten omarmen

TikTok is hét social media platform van dit moment. Het heeft een andere doelgroep dan de concurrentie en deed wat andere social media platforms niet lukte: het creëerde een werkbaar alternatief voor Facebook en Instagram. Voor marketeers is het tijd om het potentieel van TikTok in te zien en te omarmen. Waarom? Dat lees je in dit blog!

#1. TikTok heeft een hele specifieke doelgroep

De meeste nieuwe social media platforms gaan de strijd aan met Facebook zonder specifieke doelgroep aan te spreken. Dat blijkt zelden tot nooit te werken. Bij TikTok pakten ze dat anders aan. De focus ligt op een jongere doelgroep dan die van Facebook. Niet alleen als het gaat om campagnes om nieuwe gebruikers aan te trekken. Ze bouwden ook een app die vooral de millennials moest aanspreken. 

De focus in de app ligt op de camera en op het maken van video’s, waardoor miljoenen millennials TikTok gebruiken om zelf video’s te maken én posten. Het grote voordeel en de aantrekkelijkheid voor de gebruiker! Productiestudio’s of dure apparatuur hebben ze niet nodig. Terwijl dat voor het maken van video’s op YouTube en Instagram vaak wel het geval is. Ideaal voor de jongere filmmakers tussen de 13 en 18 jaar. Dé doelgroep die je op TikTok uitstekend kunt bereiken. 

#2.  TikTok groeit snel

TikTok groeit enorm snel. In 2017 was TikTok zelfs het snelst groeiende social media platform. Het aantal gebruikers in 2018 was met 660 miljoen maar liefst 5 keer zo groot als in 2017. Als we kijken naar het aantal downloads – meer dan een biljoen – dan was dat meer dan van Instagram. Alleen al in 2018 werd de app 49% vaker gedownload dan Instagram. 

#3. Influencer marketing staat nog in de kinderschoenen

Op TikTok is influencer marketing nog niet zo groot als op Instagram. Maar dat wil niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn. Ook op TikTok zijn genoeg influencers te vinden. Het grote voordeel van een social media platform waarbij influencer marketing nog in de kinderschoenen staat? De concurrentie gebruikt het nog niet! Dat betekent dat het nu nog heel erg betaalbaar is en dat je een ROI kunt bereiken die op Instagram, YouTube, Facebook en Snapchat allang niet meer haalbaar is. 

#4. Focus op privacy en veiligheid

TikTok groeit snel, hoewel de functie in feite vergelijkbaar is met andere platforms. Dat komt onder meer doordat ze nieuwe functionaliteiten eerst allemaal uitgebreid testen op de Chinese markt. Vooral functionaliteiten die gebruikers beschermen tegen pesterijen en verkeerd gebruik van het platform, doen het goed. Zo zijn er verschillende filters die ongewenste aandacht tegenhouden en de privacy en gegevens van de profielen beschermen. 

Daarnaast neemt TikTok de tijd om gebruikers te leren hoe ze het platform het beste gebruiken. Omdat de gebruikers van TikTok met 13 tot 18 jaar erg jong zijn, is het belangrijk dat zij zich in een veilige omgeving zijn. Veel andere social media platforms bieden inmiddels dezelfde functionaliteiten, maar implementeerden deze pas veel later. 

#5. TikTok is een videoplatform

Gebruikers van TikTok blijven korter in de app dan de gemiddelde gebruiker van Instagram en Snapchat. Maar omdat je op TikTok niet alleen maar door een news feed kunt scrollen, maar er echt interactie nodig is, is de tijd die gebruikers er doorbrengen veel waardevoller. Alleen al in de Verenigde Staten brengen maandelijks 26 miljoen gebruikers gemiddeld 46 minuten per dag in de app van TikTok door. In die tijd kunnen gebruikers meer dan 150 video’s bekijken. 

Het zijn vooral video’s die je vindt op TikTok. Daarom is er een enorm potentieel voor betaalbare videocampagnes. Door influencer marketing in te zetten op TikTok, is het mogelijk om een doelgroep te bereiken die je op andere social media platforms niet vindt. 

Meer weten of zelf met TikTok aan de slag?

Natuurlijk is het nog even afwachten hoe gebruikers op advertenties reageren en of het TikTok lukt om zijn populariteit de komende tijd te behouden. Maar wij geloven in het potentieel van TikTok. We moedigen je marketingteam dan ook aan om het te downloaden, een marketingcampagne op te zetten en je te laten verrassen door de resultaten. 

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag! Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief van Ark Design. Dan ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws over TikTok en andere social media platforms. 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang updates en leer van de beste.

Furkan Ucar

Furkan Ucar

Ik heb een passie voor pixel-perfecte, minimale en eenvoudig te gebruiken interfaces. Ik ben ook dol op het bouwen van applicaties die werken met data.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer te ontdekken

Marketing

Google begint in november HTTP/2 te indexeren

In september bevestigde Google dat zij in november van dit jaar zullen beginnen met het indexeren van websites die gebruik maken van het HTTP/2-protocol. Dankzij