Onderzoek

Onderzoek

Jouw merk is uniek. Wij weten dat, maar het vinden van je kansen in een oververzadigde, zeer competitieve markt vereist wat onderzoek. Dat is waar onze concurrentieanalyse van pas komt.

Met concurrentieanalyse kunnen we zien hoe het landschap van jouw branche eruitziet. Vervolgens kunnen we kansen identificeren waar jij, jouw product en merk door kunnen worden onderscheiden van alle anderen.

Er zijn een paar verschillende niveaus in onze analyse:

  • Product of dienst: wie verkoopt iets soortgelijks?
  • Inhoud: wie pakt vergelijkbare onderwerpen of ideeën aan?
  • Lokaal: wie concurreert er met jou in jouw regio?
  • Branding: wiens toon en stem lijkt op die van jou?
  • Zoekwoorden: wie scoort op jouw trefwoorden?

Tijdens dit onderzoek maken we gebruik van de S.W.O.T-analyse. Hierbij kijken wij naar de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van al deze concurrenten. Door te identificeren wat jouw concurrenten goed (en niet zo goed) doen, kunnen we je slagingspotentieel bepalen. Vervolgens ontwikkelen we jouw digitale strategie om deze niche te ondersteunen. Dit drijft jouw merk vooruit in een complex en veranderend landschap.

Kortom, we doen heel veel onderzoek. 

Een deel daarvan is via Google; soms breken we focusgroepen of analyse vanuit sociale media. We gebruiken de informatie die we vinden om de belangrijkste spelers op een matrix in kaart te brengen. Vervolgens identificeren we waar jouw merk staan om je concurrenten versteld te doen staan. We ontwikkelen belangrijke inzichten en gebruiken onze jarenlange ervaring als leidraad. Dit proces geeft ons bruikbare stappen waarvan we weten dat ze jouw bedrijfsdoelstellingen zullen helpen behalen.

We weten ook dat het internet altijd verandert. Dat is de reden waarom we concurrentieanalyse niet als een eenmalig proces zien. We voeren regelmatig concurrentieanalyses voor je uit, zodat we altijd over het juiste plan van aanpak beschikken.

Jouw branche beweegt snel. Met Ark doet jouw strategie dat ook.