Linkbuilding: zo doe je dat succesvol!

Er zijn ontzettend veel factoren die de zoekresultaten van Google beïnvloeden. Van al deze SEO-aspecten is linkbuilding misschien wel de meest controversiële. Linkbuilding wordt namelijk omgeven door een aantal hardnekkige misverstanden. 

Veel ondernemers denken dat méér links naar hun website automatisch een hogere positie in Google betekent. Anderen denken dat linkbuilding zinloos is en alleen maar tegen je kan werken. Beide stellingen zijn niet helemaal waar. We vertellen je dan ook graag hoe jij linkbuilding inzet om je website beter vindbaar te maken. 

Ja, help mij met mijn linkbuilding door een linkbuildingscan

Great results don’t just happen, they happen because you make them happen

Wat is linkbuilding?

Voordat we ingaan op hoe je een succes kunt maken van jouw linkbuildingstrategie, willen we je eerst vertellen wat linkbuilding nu eigenlijk is. Wikipedia hanteert de volgende omschrijving:

“Link building (“linkopbouw”) is het (doen laten) genereren van links vanaf externe webpagina’s (ook wel backlinks of inlinks genoemd) naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine zoals Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.”

Dat is nogal een wollige omschrijving, vind je niet? 

Wij vertellen onze klanten daarom altijd dit: linkbuilding betekent dat andere websites die een link opnemen naar hun webpagina gezien worden als een soort ‘stem’ op de inhoud van die pagina. Met andere woorden: de website-eigenaar van website A is het eens met de inhoud van website B, of raadt lezers in elk geval aan deze ook te lezen. 

Dit is belangrijk voor SEO, of zoekmachineoptimalisatie, omdat Google het aantal ‘stemmen’ op een website telt en deze meeneemt in de beoordeling van de relevantie van jouw pagina. Door meer websites naar jouw website te laten linken, kun je jouw website beter vindbaar maken. Toch draagt niet iedere ‘stem’ of backlink écht bij aan een betere vindbaarheid, maar daar gaan we later in dit artikel dieper op in. Op dit moment is het belangrijkste dat je begrijpt wat linkbuilding volgens ons is:

Linkbuilding is het actief zorgen voor meer relevante verwijzingen naar pagina’s op jouw website. 

Werkt linkbuilding tegenwoordig nog?

Er is geen enkele SEO-strategie die zo vaak is doodverklaard als linkbuilding. Toch is het nog steeds een belangrijk aspect van je totale SEO-strategie. Want Google wil gebruikers van hun zoekmachine zo goed mogelijk aan relevante content helpen. En één van de manieren om te bepalen welke content de moeite waard is, is het tellen van het aantal links naar een website. 

Daarbij is het belangrijk dat je je realiseert dat Google steeds beter wordt in het herkennen van links die alleen maar geplaatst zijn voor SEO-doeleinden. Het is daarom belangrijk om aan een goed gebalanceerd backlink-profiel te bouwen. Wanneer er te veel ‘spam-achtige’ links naar jouw website verwijzen, bereik je namelijk precies het tegenovergestelde van wat je wilt: de positie van jouw website in de zoekresultaten wordt dan lager in plaats van hoger!

Wil je weten hoe jouw website er nu voor staat? 

Belangrijke termen die je moet kennen voor je met linkbuilding aan de slag gaat

Natuurlijk wil je nu weten hoe jij linkbuilding op een succesvolle manier inzet, maar voordat we je dat vertellen, is het belangrijk dat je een aantal belangrijke linkbuilding en SEO-termen kent. Niet alleen handig voor als je zélf met linkbuilding wilt beginnen, maar ook om beter met je SEO-specialist over linkbuilding te kunnen praten. 

Backlinken

De backlink is de basis van linkbuilding. Zoekmachines als Google zien links van de ene naar de andere website als een belangrijk signaal dat de content op de betreffende pagina relevant is. Meer relevante backlinks zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten. Komen je backlinks van websites met een hoge domeinwaarde? Dan telt de ‘stem’ voor jouw webpagina zwaarder mee.

Domeinautoriteit

Domeinautoriteit is kort gezegd de waarde van een website. Dit is een belangrijke factor bij het bepalen van de plaats in de zoekresultaten. Backlinks van een domein met een hogere domeinautoriteit wegen zwaarder dan links die je krijgt van een website die een lage autoriteitsscore heeft.

Hoe kom je achter de autoriteit van een domein en hoe verhoog je de jouwe?

Het Amerikaanse MOZ was de eerste die domeinautoriteit ging meten. Die tool wordt nog steeds vaak gebruikt. Maar ook Majestic en Ahrefs hebben inmiddels methoden ontwikkeld om te bepalen wat de waarde van een domein is. Om de autoriteit van jouw website te verhogen, is het belangrijk om meer kwalitatieve backlinks te krijgen. Linkbuilding is dus ook daarvoor een belangrijk middel. Want hoe hoger jouw domein scoort op autoriteit, hoe eenvoudiger het is om op de eerste pagina van Google te komen.

Dofollow en nofollow links

Er zijn twee verschillende typen backlinks: de dofollow link en de nofollow link. 

Voor linkbuilding zijn dofollow-links een grote aanwinst. De website die naar jouw webpagina verwijst, geeft immers aan dat jouw content belangrijke of relevante informatie voor de lezer bevat. 

“Nofollow” daarentegen is een link-attribuut dat Google vertelt dat de website die naar de pagina in de link verwijst geen stem wil geven aan de betreffende pagina. Oorspronkelijk was het zo dat Google nofollow-links inderdaad niet meetelde. In 2019 veranderde de zoekmachine dat: sommige nofollow-links hebben wel degelijk waarde en kunnen van invloed zijn op je plaats in de zoekresultaten. Dus als je een kans krijgt om een nofollow-link te krijgen van een website met een hoge domeinautoriteit, is dat een link die je met beide handen aan moet pakken. 

Sinds 2019 zijn er nog twee belangrijke link-attributen door Google geïntroduceerd, namelijk “UGC” en “sponsored”. Deze link-attributen worden door Google ingezet om link-spam aan te pakken. 

rel=”UGC” moet sindsdien worden gebruikt voor links die door gebruikers zijn gegenereerd. Daarbij kun je denken aan links in reacties op blogs of berichten op forums. 

rel=”sponsored” is van toepassing op links die deel uitmaken van een advertentie of die tot stand zijn gekomen door sponsoring, of een andere overeenkomst waar compensatie tegenover staat. 

Deze beide typen links zijn nofollow links.

Anchortekst

Iedere link ligt op een stukje tekst. Deze tekst noem je de anchortekst of ankertekst. Deze tekst heeft vaak een andere kleur, zodat hij makkelijk te herkennen is. Om zowel Google als de bezoeker te laten weten waar de link naartoe gaat, is het verstandig om een relevante en enigszins beschrijvende tekst als anchortekst te gebruiken. Door niet alleen exacte zoekwoorden te gebruiken, maar ook branded zoekwoorden in de ankerteksten op te nemen, werk je tegelijkertijd aan een natuurlijk linkprofiel. 

Natuurlijk linkprofiel

Google houdt niet van backlinks die niet op een ‘normale’ manier zijn ontstaan. Dus wanneer je te veel links koopt of ruilt, heeft dit negatieve gevolgen voor de vindbaarheid van je website. Daarom is het belangrijk dat het op zijn minst lijkt alsof alle links die naar jouw website verwijzen op een normale manier zijn ontstaan. Dat noemen we een natuurlijk (back-)linkprofiel. 

Een natuurlijk backlinkprofiel bestaat uit links vanaf verschillende typen content, zoals startpagina’s, blogartikelen of persberichten, van verschillende relevante websites. Daarbij is het ook belangrijk dat je voldoende variatie in de anchorteksten hebt. Maar je linkprofiel kan niet alleen uit kwalitatieve backlinks bestaan. In een natuurlijk ontstaan linkprofiel zitten onvermijdelijk ook links van minder waardevolle websites.

Het beste is het om geleidelijk aan steeds meer backlinks te vergaren. Dat is namelijk veel ‘natuurlijker’ dan dat er ineens een groot aantal websites naar jouw pagina’s gaan verwijzen. Wanneer je te veel links in een keer krijgt, is dat een rode vlag voor Google. 

Strategy planning

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Relevante website

Om relevante backlinks te verkrijgen, moeten relevante websites naar jouw content verwijzen. Google ziet een backlink namelijk als een aanbeveling van content. Wanneer deze aanbeveling komt van iemand die verstand heeft van het onderwerp of uit dezelfde branche, is dat natuurlijk veel waardevoller dan een link op een startpagina of een online bedrijvengids. Een relevante website is daarom vaak een site die over een onderwerp gaat dat verwant is aan jouw producten of diensten.

Context

Bij het bepalen van de waarde van een backlink is ook de context van belang. Dit gaat dus óók over de verwijzende website. Wanneer een blog van een expert naar jouw content doorlinkt, is dat natuurlijk veel waardevoller dan wanneer jouw website opgenomen wordt in een lijst met veel andere links. En staat het blog met de link op een website met een hoge autoriteit, dus een populaire website met veel bezoekers? Dan is dat niet alleen goed voor jouw vindbaarheid, maar vergroot je ook nog eens op een eenvoudige manier je bereik. 

Plaats van de link

Aanvullende op de relevantie van de website en de context, is ook de plaats waarop jouw link op de pagina verschijnt van invloed op de waarde. Een link die in de bodytekst van een pagina wordt opgenomen, helpt je meer bij het verbeteren van je positie in de zoekresultaten dan een link die weggestopt zit in één of andere websitefooter.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Niemand buiten Google weet precies hoe het algoritme van de zoekmachine eruit ziet. Dat houden ze zorgvuldig geheim, maar inmiddels is wel duidelijk dat backlinks zeker een zwaarwegende factor in het algoritme zijn. Volgens sommige SEO-specialisten zijn backlinks zelfs voor iets minder dan 50% verantwoordelijk voor je ranking in Google. Dat betekent dat je flink wat bezoekers uit Google misloopt als je geen werk maakt van je linkbuilding. En reken er maar op dat jouw concurrenten die bezoekers graag voor je opvangen door wél actief met linkbuilding aan de slag te gaan.

Welke strategieën kun je toepassen voor linkbuilding?

Er zijn verschillende strategieën die je in kunt zetten om backlinks naar jouw website te vergaren. 

Niet al die manieren leveren hetzelfde resultaat of even snel. We delen de meest succesvolle methoden met je.

1. Waanzinnig goede content

De strategie waarmee je absoluut de meeste links verzamelt is zorgen dat je telkens weer fantastische artikelen op je website plaatst. Dat wordt ook wel linkbaiting genoemd. Door ieder stukje content op je website super relevant te maken voor je bezoekers, gaan mensen min of meer automatisch naar die content linken. 


Van deze organische manier van linkbuilding wordt Google ook ontzettend blij, maar laten we eerlijk zijn: het klinkt makkelijker dan het is. Want zelfs als het jou lukt om ieder blog, infographic of video die op jouw website verschijnt fenomenaal te maken, wil dat nog niet zeggen dat iemand het ooit ziet. Laat staan dat een andere website ernaar linkt. Daarvoor moeten die websites eerst weten dat jouw website bestaat. Dat betekent dat je moet beschikken over een waardevol en groot netwerk én aan zelfpromotie moet doen.

2. Gastbloggen

Een andere manier die goed werkt bij het uitbouwen van je linkprofiel is gastbloggen. Dat betekent dat jij blogs aanlevert bij andere websitehouders en dat deze die blogs vervolgens plaatsen. Mét een link naar jouw website, natuurlijk. Wanneer je over een groot netwerk beschikt, is het niet zo moeilijk om relevante websites te vinden waarvoor je kunt bloggen. 

Het is daarbij uiteraard belangrijk dat de website waar jouw blogs verschijnen een logisch verband houden met jouw blogs én je website. Daarnaast is het ook belangrijk om de domeinautoriteit van de website waar je blogs plaatst in de gaten te houden.

3. Directory-vermeldingen

De laatste manier om backlinks te verzamelen die we in dit artikel met je willen delen, is je website aanmelden op zogenaamde directories of bedrijfsgidsen. De kwaliteit van die link is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de directory of gids. Maar zelfs als het maar een matige link oplevert, kan het interessant zijn om deze in je backlinkprofiel te hebben. Een profiel dat alleen maar uit waardevolle en kwalitatieve backlinks bestaat, wekt zoals gezegd wantrouwen op bij Google. 

Criteria voor kwalitatieve backlinks

We hebben het telkens over kwalitatieve backlinks in dit artikel, maar wat zijn kwalitatieve backlinks nou eigenlijk precies? 

Kwalitatieve backlinks voldoen in ieder geval aan deze eisen:

Linkbuilding zelf doen?

Zoals je ziet, is linkbuilding geen hogere wiskunde. Als je als organisatie over een behoorlijk netwerk beschikt, kun je met de kennis uit dit artikel je positie in de zoekresultaten al behoorlijk verbeteren. Het is dan wel cruciaal dat je ook voldoende tijd en ‘mankracht’ vrij kunt maken om relevante content te produceren. Zowel voor je eigen website als voor gastblogs. En dat je geduldig afwacht, want de resultaten van je linkbuildingwerkzaamheden zijn niet altijd direct zichtbaar. Sta je al te popelen om aan de slag te gaan, maar weet je niet goed waar je moet beginnen?

Vraag dan nu een linkbuildingscan aan!

Dan is onze unieke en vrijblijvende linkbuildingscan het ideale hulpmiddel voor jou! 

Tijdens deze scan brengen wij jouw huidige backlinkprofiel in kaart. Zo weet je niet alleen welke websites naar jouw website verwijzen, maar ook welke links naar pagina’s gaan die niet meer werken. Deze dode links leveren jou een mooi startpunt op om contact met de websitebeheerder op te nemen en een nieuwe, en misschien wel méér, mooie nieuwe links op te laten nemen. Daarnaast krijg je ook een beeld van het laaghangende fruit: websites waarop je nog geen backlink hebt, maar die wel de moeite waard zijn. 

Linkbuilding uitbesteden

We kunnen ons ook voorstellen dat het je duizelt na het lezen van alle informatie over linkbuilding. En dat je er misschien wel tegen opziet zelf aan de slag te gaan met het verbeteren van je linkprofiel. Het is immers ook niet helemaal zonder risico’s: wanneer je het niet goed aanpakt, kun je een penalty van Google krijgen en beland je in de zoekresultaten op een veel lagere positie, in plaats van een hogere. 

De meest gemaakte linkbuilding-fouten

We zien veel linkbuildingstrategieën op internet voorbij komen die een behoorlijk negatief effect op je positie in zoekmachines kunnen hebben. De fouten die we vaak om ons heen zien zijn:

Bang dat je in één van deze valkuilen trapt, of mis je de kennis, tijd en mankracht om zelf werk te maken van je linkbuilding? Dan is linkbuilding uitbesteden een goed idee. 

Het is dan wel aan te raden hiervoor een gespecialiseerd online marketingbureau in te schakelen. Een bureau dat aantoonbare kennis en ervaring heeft en weet hoe je een goede linkbuildingcampagne opzet.

Linkbuilding bij Ark Design

Ark Design beschikt over die ervaring. Wij helpen onze klanten al jarenlang met het opzetten en uitvoeren van slimme, maar vooral effectieve linkbuildingcampagnes. Ons omvangrijke linkbuilding-netwerk en de toegang tot talloze professionele tools helpt ons daarbij. Natuurlijk zetten wij ook voor jou graag een op maat gemaakte linkbuildingcampagne op. 

Waarom kies je voor Ark Design?

Ark Design is natuurlijk niet het enige online marketingbureau dat zich bezighoudt met linkbuilding. Er zijn nog talloze andere bureaus die jou kunnen helpen je backlinkprofiel te verbeteren. Waarom zou je dan voor ons kiezen?

Bewezen resultaten

Inmiddels hebben wij al honderden klanten geholpen bij het bereiken van hogere resultaten in de zoekmachines door linkbuilding.

Ontwikkelingen

Maar we vertrouwen niet alleen op onze ervaring: onze linkbuildingspecialisten volgen alle ontwikkelingen en trends op het gebied van linkbuilding op de voet, en daar pluk jij de vruchten van.

Transparantie

Bij ons hoef je geen onaangename verrassingen te verwachten: je ontvangt iedere maand een uitgebreide rapportage. Zo weet je exact welke werkzaamheden we voor je uitgevoerd hebben en welke backlinks gerealiseerd zijn.

Ervaring

Je profiteert van onze jarenlange ervaring: ons netwerk van kwalitatieve websites staat tot jouw beschikking. Zo kunnen we effectief voor je linkbuilden.

Kwaliteit

Goede resultaten zijn alleen haalbaar als je de kwaliteit van links nooit uit het oog verliest. Daarom plaatsen we alleen links op uiterst relevante en kwalitatieve websites.

Begeleiding

Je staat er bij ons nooit alleen voor: we sparren graag met je over de mogelijkheden en helpen je graag met het bepalen van de juiste strategie voor jouw website.

Shape

Waarom kies je voor Ark Design?

Ark Design is natuurlijk niet het enige online marketingbureau dat zich bezighoudt met linkbuilding. Er zijn nog talloze andere bureaus die jou kunnen helpen je backlinkprofiel te verbeteren. Waarom zou je dan voor ons kiezen?

“Owning a home is a keystone of wealth, both financial affluence and emotional security.”

Suze Orman

1. Nulmeting

Iedere linkbuildingcampagne begint met een nulmeting. Bij deze nulmeting analyseren we je huidige backlinkprofiel en kijken we ook direct wat jouw concurrentie doet. Wanneer we een goed beeld hebben van de huidige situatie bepalen we samen jouw doelstellingen én de strategie die we gaan volgen om die doelen te bereiken.

2. Start van de campagne

Onze linkbuildingspecialisten beginnen met het plaatsen van backlinks op relevante websites. We zorgen daarbij uiteraard voor voldoende variatie, zowel in het type links als in het soort content dat de link bevat. Om er zeker van te zijn dat iedere link bijdraagt aan jouw doelstellingen, laten we websites met een te lage domeinautoriteit links liggen.

3. Contentcreatie

Tegelijkertijd gaan onze tekstschrijvers voor je aan het werk. Zij schrijven goede blogs, persberichten en artikelen over jouw producten of diensten en onze linkbuilders zorgen ervoor dat deze artikelen geplaatst worden. 

4. Vinger aan de pols

We sturen je aan het begin van iedere maand een uitgebreide, duidelijke rapportage. Hierin zie je precies welke werkzaamheden we al voor je uitgevoerd hebben én hoe deze bijdragen aan jouw doelstellingen. Zo kun jij een vinger aan de pols houden. Is er iets onduidelijk, dan horen we dat graag. Houd ons maar scherp!

Start nu met een goede linkbuildingcampagne!

Er komt aardig wat kijken bij het opzetten van een goede linkbuildingcampagne. Wij helpen je graag jouw website beter vindbaar te maken met een op maat ontwikkeld linkbuildingplan. 

We zijn een perfecte partner als je écht resultaat wilt behalen met je linkbuildingcampagne. Het enige wat jij hoeft te doen om gebruik te maken van onze jarenlange ervaring, kennis van zaken, ons netwerk en de nodige tools, is het formulier hieronder in te vullen. 

Dan maken wij samen met jou een plan van aanpak voor een linkbuildingcampagne die écht bijdraagt aan een betere vindbaarheid. Onze linkbuildingexperts staan al te trappelen. Jij ook?

Website URL *

Naam *

E-mailadres *

Telefoonnummer *

Mijn doel is: (optioneel)

[Button: Ik start nu!]

 

Einde formulier ]

Help mij beter vindbaar te worden door linkbuilding

×

Dankzij WhatsApp Chat

× Hulp nodig?