Update van de Google core: waar controleert Google op?

Is het aantal bezoekers op je website van de een op andere dag sterk gestegen of gedaald, zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor lijkt te zijn? Grote kans dat je te maken hebt met de gevolgen van een core update. Google rolt een aantal keren per jaar een dergelijke update uit, waarbij de rankings van websites opnieuw geordend worden. Staat je site na een core update hoger of lager in de zoekresultaten? Dan heeft dat direct effect op het aantal bezoekers op je site. Waar controleert Google op en hoe zorg je ervoor dat jouw site bij de volgende Google core-update beter scoort?

De Google core update van september

De laatste jaren komt Google ongeveer elke drie maanden met een grote core update. Daarna is het altijd even afwachten wat de gevolgen voor de zoekresultaten en daarmee de bezoekcijfers van verschillende websites zijn. De update van september lijkt voor de meeste sites geen grote gevolgen te hebben, hoewel gezondheids- en financiële sites opnieuw het meest getroffen lijken te zijn. Daarnaast is er een duidelijke daling van de weergave van reviews in de zoekresultaten. Google kondigde eerder al aan de regels op het gebied van reviews in de zoekresultaten aan te scherpen. Gemiddeld krijgen websites hierdoor te maken met een daling van vijf procent in de weergave van reviews. Voor de rest lijkt de Google september core update een gemiddelde impact te hebben.

Het belang van content

Google voert heel regelmatig kleine updates uit, die een kleine invloed op de verschillen in rankings opleveren. Een grote core update gebeurt slechts een aantal keren per jaar. De september update was de derde grote update in 2019. Google maakt gebruik van een algoritme waarbij honderden of zelfs duizenden elementen de ranking van een bepaalde pagina bepalen. Het doel is daarbij altijd de beste ervaring en het beste zoekresultaat voor een zoekopdracht te bieden aan gebruikers. Vooral sites met kwalitatieve en relevante content, worden door Google sneller gezien als autoriteit en daarvoor beloond met een hogere positie in de zoekmachine.

Houd je aan het E-A-T-principe

Om ervoor te zorgen dat je site en onderliggende pagina’s voldoen aan de eisen die Google aan hoogwaardige pagina’s stelt, is het slim om rekening te houden met het E-A-T-principe.  Deze afkorting staat voor:

  • Expertise
  • Autoriteit
  • Trust (vertrouwen)

Is je pagina opgebouwd op basis van deze drie kernbegrippen? Dan is de kans groot dat je hoog scoort! Google ‘controleert’ namelijk vooral op deze drie onderwerpen.

Expertise

Expertise is als het ware een bewijs van je ervaring en kennis. Laat zien dat je content door experts geschreven is, dat je verwijst naar goede bronnen en gebruik meerdere vakspecifieke of technische termen.

Autoriteit

Ook de autoriteit is een belangrijke rankingfactor. Als je site veel inkomende links van goede sites krijgt, dan is dat voor Google een teken dat jouw site voor bezoekers vast ook interessant of waardevol zal zijn. Zorg daarom voor inkomende links van hoge kwaliteit. Liever minder links van hoge kwaliteit, dan meerdere met een lage kwaliteit.

Trust (vertrouwen)

Probeer het vertrouwen van Google en je bezoeker te winnen. Dat doe je ten eerste door een beveiligde verbinding te bieden, maar ook door te zorgen voor een prettig werkende navigatie en hoge laadsnelheid.

Wat kun je doen na een Google core update?

Is je site getroffen door een lagere positie in de zoekresultaten van Google? Of wil je dat jouw site bij de volgende grote core update een grotere kans heeft om aanzienlijk hoger in Google vermeld te worden? Wees er dan zeker van dat je pagina’s van hoge kwaliteit zijn en goede content bieden. Stel jezelf daarvoor de volgende content- en kwaliteitsvragen:

  1. Zou jij de pagina aan een vriend aanbevelen?
  2. Geef je een nuttige en beschrijvende samenvatting van de inhoud?
  3. Is de content origineel?
  4. Is de content geschreven door een expert?
  5. Is de content foutloos en grammaticaal in orde?
  6. Is de content beter dan andere pagina’s in Google?
  7. Wordt de content op alle apparaten goed weergegeven?
  8. Is de laadtijd goed?

Tip: houd de statistieken van je site goed in de gaten. Zo zie je snel welke pagina’s het voor en na de update beter of juist slechter doen. Door te kijken welke pagina’s het na een Google core update een stuk beter doen, leer je snel wat Google aan jouw site waardeert. Pas vervolgens daarop ook je andere pagina’s aan. Kortom, onderzoek de verschillen tussen goed en slecht scorende pagina’s

Rankings herstellen na een Google core update

Nadat je verbeteringen hebt aangebracht, heb je vooral veel geduld nodig voordat je resultaten van je werk gaat zien. Dat kan al bij een kleine update effect hebben, maar soms moet je wachten tot de volgende grote Google core update. En zelfs dan is er helaas geen garantie te geven voor herstel of een hogere positie. Wanneer je zorgt voor expertise, autoriteit en betrouwbaarheid, heb je in ieder geval een goede basis gelegd en is de kans groot dat je voor je werk beloond wordt. Laat je vooral niet ontmoedigen door een lagere positie na een core update, maar laat het je stimuleren om je site nog beter te maken en te voorzien van hoogwaardige content. 

Wil je altijd op de hoogte zijn van nieuws rondom Google core updates en de beste tips om van jouw site een groot succes te maken? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief van Ark Design.

 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang updates en leer van de beste.

Furkan Ucar

Furkan Ucar

Ik heb een passie voor pixel-perfecte, minimale en eenvoudig te gebruiken interfaces. Ik ben ook dol op het bouwen van applicaties die werken met data.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer te ontdekken

Marketing

Shopping ads komen naar YouTube

Op YouTube komen er steeds meer advertentiemogelijkheden bij. Zo kondigde Google kortgeleden aan dat shopping ads naar YouTube komen. Als merk je producten en diensten